
Heydər Əliyev fenomeni qlobal meyllərin inkişafını öncədən görmək ölkəsinin dünya miqyasında rolunu və yerini eyni zamanda böyük imkanlarını dəqiq analiz etmək qabiliyyəti, onun çox böyük nüfuzu müstəqil Azərbaycan Respublikasını bütün mənfi xarici təsirlərdən qorudu. Ana dilimiz olan Azərbaycan dili hər bir azərbaycanlı üçün dövlət rəmzlərimiz olan himnimiz, gerbi�miz, bayrağımız kimi əziz və müqəddəsdir. Azərbaycan xalqının keçdiyi bütün çətin tarixi mərhələlərdə doğma dilimiz onunla birgə olmuş, xalqımızın taleyini yaşamışdır. 1843-1844-cü illərdə A.Fon-Qakstauzen Qafqazda olarkən bu dilin Qafqazın cənubunda xalqlar ara�sında ünsiyyət üçün işləndiyini və onu fransız dilinin Avropa linqva franka kimi necə işləndiyinə bənzətmişdir.Īzərbaycan dili bizim milli varlığımızı müəyyən edən başlıca amillərdən biridir. Sayat – Nova və başqaları ) isə bu dildə öz əsərləriniĪratmışdılar. Qafqaz regionuna səyahət edən bir çox yazıçılar, şairlər bu dilin regionda linqva franka kimi mühüm rol oynadığını dəfələrlə qeyd etmişdilər (A.Düma, M.Lermon�tov, A.Bestujev – Marlinskiy və s.), bir sıra başqa millətdən olan şairlər və yaziçilar (məs. Bizim dilimiz öz musiqiliyi, ahəng�darlığı ilə başqa dillərdən seçilən bir dildir.

In recent years, in pedagogy, scholars have progressively begun to talk about the value of multicultural characteristics in the school audience.Īzərbaycan dili dünyanın ən zəngin və gözəl dillərindən biridir. Multicultural society is an educational space in which learners of different ethno-linguistic, religious, and socio-economic affiliations live and study. Furthermore, the tendencies of modern society in social, cultural, economic, and political terms led to the development of a multicultural society. It seems to be important to provide brief semantic clarifications of the concepts as well as more specific definitions of multicultural education based on The basic principles of such types of ―education‖ are frequently misinterpreted or are scarcely known or regarded among teachers and those responsible for school politics.

Yet, it has emerged from numerous studies that there is an on-going failure to provide a clear semantic definition or a distinct epistemological foundation for these concepts. (some of them interchangeably) and can be found in books, documents, and school laws all over the world. Likewise, the concepts of bicultural education, cross-cultural education, intercultural education, multicultural education, pluri-cultural education, and trans-cultural education – apparently all synonyms of multicultural education – have been used frequently Since its first conceptualizations in the 1960s, multicultural education has been re-conceptualized, re-focused, and transformed. One of the most critical missions of modern education is to inform students about global values, and to build the ability to communicate and interact with representatives of neighboring cultures and in the global space. This study has short of expanding on the scholarly understanding of multicultural based instruction in teaching English at Indonesian Islamic higher education. This study found that the more positive of the lecturer toward their multicultural based instruction, the better the teaching performance they have in the Indonesian EFL classroom. The interconnection of the lecturer attitude on multicultural based instruction toward their classroom teaching practices led to three categories of the lectures such as (1) Highly Implemented Multicultural Education (HIME), (2) Moderately Implemented Multicultural Education (MIME), and (3) Lowly Implemented Multicultural Education (LIME). Research result reveals that there were apparent variances in the way the lecturer perceives their multicultural education-based instruction in teaching English in their classroom, and these differences influence their classroom teaching practices. It employs online survey research design utilizing google form to collect the data on lectures perception on multicultural education-based instruction in their classroom teaching practices. The paper report explores the lectures' perception of multicultural education-based instruction in teaching English in Indonesian Islamic higher education.
